home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 15 September 2017, 13.58 uur


Strengere eisen voor winterbanden in Duitsland

Duitsland heeft de wetgeving voor het gebruik van winterbanden op vrachtauto’s en bussen aangescherpt. Belangrijkste verandering is dat winterbanden voortaan voorzien moeten zijn van een sneeuwvloksymbool. ​Ook komt er een verplichting voor de aanwezigheid van winterbanden op de voorste stuuras(sen). De boetes voor het rijden zonder de voorgeschreven banden gaan ook omhoog.

Alpine symbool


Het gebruik van winterbanden in Duitsland is niet aan een bepaalde periode verbonden. Voertuigen moeten hiermee zijn uitgerust als de omstandigheden daarom vragen. Volgens de wet is daarvan sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Winterbanden moeten herkenbaar zijn aan het alpine symbool: een bergpictogram met een sneeuwvlokje.

M+S banden


Banden met enkel een M+S aanduiding mogen in Duitsland nog tot 30 september 2024 als winterband worden gebruikt, onder de voorwaarde dat ze voor 31 december 2017 zijn geproduceerd. Bij de aanschaf van nieuwe M+S banden is het dus raadzaam goed te kijken naar de productiedatum van de band; een viercijferige code op de zijwand van de band. Als deze van na 31 december 2017 is, moet de M+S band over een sneeuwvlokje beschikken om nog als winterband te mogen worden gebruikt.

Ook op stuurassen


Bij voertuigen tot 3,5 ton zijn winterbanden verplicht op alle assen. In de nieuwe wetgeving is tevens vastgelegd dat er vanaf 1 juli 2020 ook winterbanden aanwezig moeten zijn op de voorste gestuurde assen van het motorvoertuig. Overigens, dit kan mogelijk nog veranderen. Er loopt namelijk nog een onderzoek naar de noodzaak van winterbanden op stuurassen. De uitkomst kan leiden tot een vroegere ingangsdatum of tot het schrappen van deze bepaling.

Geen winterbanden


Voor aanhangwagens en trailers zijn geen winterbanden verplicht. Dat blijft zo. Ook voor wat betreft de profieldiepte verandert er niets. Zowel voor zomer- als winterbanden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm.

Hogere boetes


Het rijden in winterse omstandigheden met banden die niet aan de voorschriften voldoen, wordt in Duitsland voortaan zwaarder bestraft. Naast de bestuurder krijgt ook de eigenaar van het voertuig een boete. Het bedrag hiervoor bedraagt € 75. De boete voor de bestuurder is € 60. Bij gevaar voor andere weggebruikers kan dat bedrag worden verhoogd tot € 80 met een strafpunt in het Duitse verkeersregister.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Dometic Coolair RTX 1000 standairco be...

VDL actief in de recyclingbranche

Arthur van Dijk: 'de sector kan wel we...

Verbeteren van de verkeersveiligheid m...

VW Crafter nu ook met 8-gangs automaat

Nog veel onduidelijk over kilometerhef...

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elekt...

Nieuwe toepassing voor het transportpl...

Men onderschat kracht economie Oost-Eu...

Bestelauto EXPO blijkt échte ve...


Dometic Coolair RTX 1000 standairco beste in test
De Dometic CoolAir RTX 1000 standairco voor trucks is uit een tweedaagse vergelijkingstest - door een transportbedrijf - van vier merken als beste naar voren gekomen. Dankzij de test is een groot Oost-Europees transportbedrijf tot aanschaf overgegaan. Chauffeurs die tijdens hun rustpauze de motor van hun truck laten draaien om de airconditioning te kunnen gebruiken, of om accu’s op te laden. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook wettelijk verboden. Wagenparkbeheerders en transportbedrijven verliezen veel geld omdat er tonnen brandstof verspild worden. Een standairco verlaagt de exploitatiekosten én voorkomt onnodige slijtage van de truck-motor. Standairco’s dragen eveneens bij aan de arbeidsveiligheid.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Capriƫl Nederland
DHS
Knapen
Scania Trucks
advertise
Kohl
terberg
timocom
Trucks.nl
D-tec
Middelbos
diesel technic
Van Schaften Trucks
autec
Anema Trucks & Spare Parts
snapon
Hoornweg
vdl