home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 15 September 2017, 13.58 uur


Strengere eisen voor winterbanden in Duitsland

Duitsland heeft de wetgeving voor het gebruik van winterbanden op vrachtauto’s en bussen aangescherpt. Belangrijkste verandering is dat winterbanden voortaan voorzien moeten zijn van een sneeuwvloksymbool. ​Ook komt er een verplichting voor de aanwezigheid van winterbanden op de voorste stuuras(sen). De boetes voor het rijden zonder de voorgeschreven banden gaan ook omhoog.

Alpine symbool


Het gebruik van winterbanden in Duitsland is niet aan een bepaalde periode verbonden. Voertuigen moeten hiermee zijn uitgerust als de omstandigheden daarom vragen. Volgens de wet is daarvan sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Winterbanden moeten herkenbaar zijn aan het alpine symbool: een bergpictogram met een sneeuwvlokje.

M+S banden


Banden met enkel een M+S aanduiding mogen in Duitsland nog tot 30 september 2024 als winterband worden gebruikt, onder de voorwaarde dat ze voor 31 december 2017 zijn geproduceerd. Bij de aanschaf van nieuwe M+S banden is het dus raadzaam goed te kijken naar de productiedatum van de band; een viercijferige code op de zijwand van de band. Als deze van na 31 december 2017 is, moet de M+S band over een sneeuwvlokje beschikken om nog als winterband te mogen worden gebruikt.

Ook op stuurassen


Bij voertuigen tot 3,5 ton zijn winterbanden verplicht op alle assen. In de nieuwe wetgeving is tevens vastgelegd dat er vanaf 1 juli 2020 ook winterbanden aanwezig moeten zijn op de voorste gestuurde assen van het motorvoertuig. Overigens, dit kan mogelijk nog veranderen. Er loopt namelijk nog een onderzoek naar de noodzaak van winterbanden op stuurassen. De uitkomst kan leiden tot een vroegere ingangsdatum of tot het schrappen van deze bepaling.

Geen winterbanden


Voor aanhangwagens en trailers zijn geen winterbanden verplicht. Dat blijft zo. Ook voor wat betreft de profieldiepte verandert er niets. Zowel voor zomer- als winterbanden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm.

Hogere boetes


Het rijden in winterse omstandigheden met banden die niet aan de voorschriften voldoen, wordt in Duitsland voortaan zwaarder bestraft. Naast de bestuurder krijgt ook de eigenaar van het voertuig een boete. Het bedrag hiervoor bedraagt € 75. De boete voor de bestuurder is € 60. Bij gevaar voor andere weggebruikers kan dat bedrag worden verhoogd tot € 80 met een strafpunt in het Duitse verkeersregister.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Goede start voor 13-liter 410 pk Scani...

Truck & Trailer Groep Waalwijk ontvang...

Invoegassistent voor vrachtwagens neem...

Eerste Renault Trucks D-Access Narrow ...

Gunstige financieringen op duurzame IV...

Müller neemt Prins Transport over

Relatie ongevallen en chauffeurstekort...

Sent Waninge DAF dealer van het jaar 2018

Kögel Schuifzeilopleggers krijgen...

Mercedes-Benz Sprinter in nieuw jasje ...


Goede start voor 13-liter 410 pk Scania gasmotor
Eind vorig jaar introduceerde Scania haar nieuwe 13-liter 410 pk gasmotor. Dat deze krachtbron voor de langere afstanden of de zwaardere lasten in een groeiende behoefte voorziet was van tevoren wel duidelijk. LNG wint als brandstof overtuigend aan populariteit onder vervoerders die hun activiteiten willen verduurzamen. Met 410 pk / 2000 Nm is de nieuwe gasmotor geschikt voor vrijwel alle gangbare transporttaken; inclusief de inzet als LZV of in het containervervoer of als bouwvoertuig.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
advertise
Middelbos
Hoornweg
Trucks.nl
Van Schaften Trucks
Cuppers
D-tec
facebook
Anema Trucks & Spare Parts
vdl
terberg
Kohl
Capriƫl Nederland
Trailned
DHS
snapon
Iveco