home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 11 Juli 2017, 10.33 uur


Vijftig jaar bandlossers van H.W. van der Peet & Zn.

Dit jaar is het vijftig jaar geleden dat Henk van der Peet Sr. de eerste bandlosser bedacht. In 1967 klopte het Instituut voor Bewaring en Verwerking van Landbouwprodukten (IBVL) aan bij Van der Peet met de vraag of hij een voertuig kon ontwikkelen dat beschadiging van aardappelen tijdens transporthandelingen zou verminderen. Van der Peet nam daarop een bestaande laadbak. Op de vloer legde hij een transportband. Van daaruit plaatste hij schuine, uitneembare schotten naar de zijkant. De eerste bandlosser was een feit.

Sinds die eerste bandlosser heeft de ontwikkeling niet stilgestaan. Met veel passie ontwikkelt en produceert H.W. van der Peet & Zn. nu lichte, zeer stabiele bandlossers met de allerbeste isolatiemogelijkheden. Valbeschadiging voorkomen, is hierbij nog steeds de rode draad. De Nieuwkoopse carrosseriebouwer ontwierp valbrekers in allerlei uitvoeringen. Geïsoleerde togen, valkussens op de bodem en/of op de tunnel: allemaal om val- en drukbeschadiging te voorkomen. Maar ook de rond afgewerkte profielen die het bedrijf zelf ontwikkelde, beperken drukbeschadiging. Bovendien voorkomen ze dat er producten achterblijven in het voertuig.

Transport van losgestorte producten

Oorspronkelijk ontwikkeld voor aardappelen, kwamen er al snel bandlossers op de weg voor andere losgestorte producten. Anno 2017 bouwt H.W. van der Peet & Zn. specifieke voertuigen voor tal van producten. Denk aan bijvoorbeeld koffiebonen, conserven, pootgoed, houtblokjes, cacaobonen, etc. Bandlossers bestaan ook in uitvoeringen waarmee transportbedrijven verschillende producten kunnen vervoeren. Combinaties die veel voorkomen, zijn bijvoorbeeld aardappelen, uien, groenten, veevoeders en granen. Dit alles uiteraard met een optimale beladingsgraad van het voertuig. Daarnaast rollen er ook regelmatig ‘specials’ uit de fabriek met bijvoorbeeld meerdere compartimenten, een extra transportband, speciale aandrijving en extra verwarming. Tot slot denkt H.W. van der Peet & Zn. regelmatig mee over nieuw te ontwikkelen productielijnen of zelfs fabrieken. Dit om de bandlosser optimaal in te passen in het productieproces. De bandlossers van H.W. van der Peet & Zn. voldoen aan alle wet- en regelgeving op het gebied gebruiks- en voedselveiligheid (GMP en HACCP).



De Kolibri: de eerste zelfdragende bandlosser

H.W. van der Peet & Zn. heeft innovatie nog steeds hoog in het vaandel staan. Zo ontwikkelde het Nieuwkoopse bedrijf de eerste zelfdragende bandlosser: de Kolibri. Zelfdragend betekent dat de bandlosser geen volledig chassis heeft. Door speciale profielen en geïsoleerde panelen toe te passen, is de Kolibri 11 tot 17 procent lichter dan gewone bandlossers in een vergelijkbare uitvoering. Die gewichtsbesparing pakt positief uit voor het laadvermogen, wat ook nog eens gunstig is voor het milieu en het wegennet. Immers: men kan dezelfde hoeveelheid product in minder ritten vervoeren. De Kolibri is de eerste bandlosser ooit die in geheel zelfdragende uitvoering ontwikkeld en geproduceerd is. Haar naam dankt zij aan de lichtste vogel ter wereld. Een kolibrie heeft een zogeheten vakwerkgeraamte. De Kolibri van H.W. van der Peet & Zn. wordt volgens ditzelfde principe geproduceerd. Na een testperiode van drie jaar kwam de Kolibri in 2010 in productie. Veel klanten ontdekten sinds die tijd de voordelen van de zelfdragende bandlosser. H.W. van der Peet & Zn. kan elk type bandlosser in een zelfdragende uitvoering leveren. Een variant op de Kolibri is de Kolibri Streamer. Dit is een gestroomlijnde bandlosser waarmee u een brandstofbesparing kunt realiseren van 5 liter per 100 km. De Kolibri Streamer is de enige trailer die binnen de Europese wegenverkeerswet gestroomlijnd kan worden uitgevoerd, zonder concessies te hoeven doen aan laadruimte en gewicht.

Sinds de eerste bandlosser


Vijftig jaar productie van bandlossers. Sinds de voertuigen die de bakermat waren van dit mooie product, is er heel veel veranderd. De eerste bandlosser had een 1-toerenmotor. De zijschotten waren van multiplex. Zowel de zijschotten als het staal werden met de hand gelakt. Chauffeurs moesten het zeil met de hand van voor naar achteren trekken: een zware klus. Een laag gewicht was niet het allerbelangrijkste, als het voertuig maar sterk was. Voor isolatie was een beetje extra karton ook wel goed. Aan vergrendelbare schuiven werd nog niet eens gedacht. Lossen gebeurde in kisten of op de vloer, want de fabrieken hadden nog geen bunkers. Laat staan dat de producten direct uit de wagen werden verwerkt. Vele bedrijven uit de eerste jaren zijn nog steeds klant van H.W. van der Peet & Zn. Is het niet voor bandlossers, dan wel voor een van onze andere producten. Zonder volledig te kunnen zijn, noemen we er een paar: AC Loogman uit Amsterdam, Bosman uit Nisse, Verhaar uit Noorden, Traveo uit Oudelande, Den Hamer Terneuzen (Zaamslag) en Schaap uit Biddinghuizen. Voor deze, en alle andere klanten blijft H.W. van der Peet & Zn. zich inzetten voor innovatieve transportoplossingen.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Lubbers gaat samenwerking met Route42 ...

HMF kondigt nieuwe 90 tonmtr kraan aan

VVN: Smartphonegebruik gelijk aan dron...

De Renault Trucks Master nu ook online...

Roemeense overvalbende op trucks opgep...

Nico Lohuis is Gouden Ridder van de We...

TTS Swifterbant breidt uit met truckwe...

Hoe verzeker ik mijn bestelauto?

Vijftig jaar bandlossers van H.W. van ...

Einride T-Pod is autonome elektrische ...


Lubbers gaat samenwerking met Route42 aan om meer rendement te halen
Transportbedrijf Lubbers Logistics Group gaat het fleet intelligence platform van Route42 inzetten om meer grip te krijgen op haar trailer park. Hiermee is Lubbers in staat om haar trailer park nog efficiënter in te zetten en geen onnodig tijd te verliezen aan het zoeken naar trailers. Voor het ontsluiten van de data zal op elke trailer een N-dure gemonteerd worden. Deze robuuste hardware oplossing zorgt voor ontsluiting van positie data en kan uitgebreid worden met andere sensoriek voor meer applicaties. De krachtige batterijpack zorgt ervoor dat als de trailer los gekoppeld is hij nog minimaal 4 maanden ‘online’ is.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Middelbos
Capriƫl Nederland
DHS
timocom
Anema Trucks & Spare Parts
advertise
Van Schaften Trucks
Trucks.nl
Scania Trucks
Kohl
terberg
diesel technic
autec
snapon
Hoornweg