home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 29 Juni 2017, 15.13 uur


Renault trucks is bezig met rijdend laboratorium

Renault Trucks continueert de zoektocht naar het verbeteren van de energie efficiency van trekker-oplegger combinaties. Het speciaal daarvoor opgezette FALCON-project (Flexible & Aerodynamic Truck for Low Consumption) heeft als doel een compleet innovatief vormgegeven combinatie te ontwikkelen voor het zware vrachtvervoer, waarmee het potentieel van brandstofbesparing en de reductie van de CO2-uitstoot kan worden aangetoond.

Een laag brandstofverbruik is de kern van de ontwikkelingsstrategie van Renault Trucks. De trucks zijn ontworpen om de winstgevendheid van vervoerders te verbeteren. In lijn met Optifuel Lab 1, Optifuel Lab 2 en recentelijk het Urban Lab 2-project voor distributievoertuigen, ontwikkelt Renault Trucks nu een nieuwe experimentele trekker-opleggercombinatie die 13% minder brandstof verbruikt dan een standaard combinatie, met een Renault Trucks T als trekker. De technische ontwikkelingen zijn gericht op het bereiken van een, onder normale bedrijfsomstandigheden, maximale terugverdientijd voor de klant van twee jaar. Op de middellange termijn moet de productie kunnen starten. Onderdeel van de ontwikkelingen zijn onder meer geoptimaliseerde aerodynamica van truck en trailer, banden met een lage rolweerstand en voorspellende energiebesparende rijhulp- en brandstofmanagementfuncties. Dit in samenhang met een verbeterde aandrijflijn, die gebruik maakt van een nieuwe generatie rookgas warmte-terugwin-systeem (op basis van de Rankine-cyclus) en geoptimaliseerde smeermiddelen. Met uitzondering van het warmte-terugwinsysteem zal de technologie worden geïntegreerd in een testvoertuig, dat vanaf eind 2018 onder echte omstandigheden getest zal worden.

Het FALCON-project, dat eindigt in 2020, biedt Renault Trucks een nieuw laboratorium op wielen. Het testvoertuig is echter niet alleen bedoeld voor het beoordelen van technologie die gericht is op het verder verminderen van het brandstofverbruik, maar ook ter voorbereiding op de toekomstige eisen en regelgeving ten aanzien van de CO2-uitstoot van zware vrachtwagens, volumes, afmetingen en banden. Het project wordt geleid door Renault Trucks. Het consortium bestaat verder uit Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl'Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, École centrale de Lyon (LMFA) en IFSTTAR (LTE; LESCOT). Het project wordt financieel ondersteund vanuit het FUI-regiofonds.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Lubbers gaat samenwerking met Route42 ...

HMF kondigt nieuwe 90 tonmtr kraan aan

VVN: Smartphonegebruik gelijk aan dron...

De Renault Trucks Master nu ook online...

Roemeense overvalbende op trucks opgep...

Nico Lohuis is Gouden Ridder van de We...

TTS Swifterbant breidt uit met truckwe...

Hoe verzeker ik mijn bestelauto?

Vijftig jaar bandlossers van H.W. van ...

Einride T-Pod is autonome elektrische ...


Lubbers gaat samenwerking met Route42 aan om meer rendement te halen
Transportbedrijf Lubbers Logistics Group gaat het fleet intelligence platform van Route42 inzetten om meer grip te krijgen op haar trailer park. Hiermee is Lubbers in staat om haar trailer park nog efficiënter in te zetten en geen onnodig tijd te verliezen aan het zoeken naar trailers. Voor het ontsluiten van de data zal op elke trailer een N-dure gemonteerd worden. Deze robuuste hardware oplossing zorgt voor ontsluiting van positie data en kan uitgebreid worden met andere sensoriek voor meer applicaties. De krachtige batterijpack zorgt ervoor dat als de trailer los gekoppeld is hij nog minimaal 4 maanden ‘online’ is.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Capriƫl Nederland
DHS
Kohl
timocom
terberg
Van Schaften Trucks
Anema Trucks & Spare Parts
Hoornweg
Scania Trucks
Middelbos
advertise
diesel technic
snapon
Trucks.nl
autec