home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 19 Juni 2017, 15.29 uur


Volvo wil strengere eisen noodremsysteem

In de EU geldt sinds november 2015 een wettelijke vereiste dat nieuwe zware trucks met twee of drie assen moeten zijn uitgerust met een automatische noodremvoorziening. Momenteel is het een wettelijke eis dat het noodremsysteem de snelheid van de truck met tien km/uur verlaagt. Volgend jaar wordt de eis aangescherpt tot 20 km/u. “Het is geweldig dat de wetgeving strenger wordt, maar ik vind dat de wettelijke eisen nog te laag zijn. Als het noodremsysteem wordt geactiveerd bij een snelheid van 80 km/u, moet de snelheid met veel meer dan 20 km/u worden teruggebracht om een enorme botsing op een voorliggend, stilstaand voertuig te voorkomen”, zegt Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks.

40 meter


Het doel van een noodremsysteem is om het aantal ongevallen terug te dringen waarbij een truck achterop een voorliggend voertuig rijdt; een scenario dat geldt voor circa eenvijfde van alle verkeersongevallen waarbij trucks betrokken zijn. "Het Volvo-systeem dat in 2012 werd geïntroduceerd, richt zich in de eerste plaats op het waarschuwen van de chauffeur. In veel gevallen is dat voldoende voor de chauffeur om snel in te grijpen en een ongeval te voorkomen”, aldus Almqvist. De noodrem van Volvo wordt alleen gebruikt als het absoluut noodzakelijk is en deze wordt heel snel toegepast. De remsnelheid – of beter gezegd de vertraging – is circa 7 m/sec, wat gelijk is aan wat de meeste personenauto’s aan kunnen. In de praktijk betekent dit dat de trucksnelheid van 80 tot 0 km/u kan worden teruggebracht in circa 40 meter. Het systeem houdt de voertuigen voor de truck in de gaten met behulp van camera- en radartechnologie en werkt in alle omstandigheden ongeacht of het zonnig, mistig of donker is. Om een botsing te voorkomen, wordt de chauffeur eerst gewaarschuwd via geleidelijk oplopende licht- en geluidssignalen. Als het systeem geen reactie van de chauffeur detecteert, begint de truck automatisch voorzichtig te remmen. Als de chauffeur nog steeds niet reageert, wordt de noodrem geactiveerd tot het voertuig volledig stilstaat. Na nog eens vijf seconden zonder beweging van het stuur of een andere reactie, wordt de handrem automatisch geactiveerd. Deze veiligheidsmaatregel voorkomt dat de truck gaat rollen als de chauffeur in shock of bewusteloos is. Als de noodrem wordt geactiveerd, gaan de remlichten knipperen om de voertuigen achter de truck te waarschuwen. Als de snelheid daalt tot 5 km/u, worden ook de knipperende alarmlichten ingeschakeld. Het systeem van Volvo Trucks werkt ook op bochtige wegen en maakt onderscheid tussen vangrails en obstakels zoals auto's en motoren. Om het systeem optimaal te benutten, is het cruciaal dat alle functies, zoals de ABS-remmen, zowel op de truck als op de trailer worden geactiveerd.
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

VW Crafter Ergo Kipper is helemaal Arbo

Strengere eisen voor winterbanden in D...

Schuifvloertrailers van Kraker leverba...

Scania en Defensie sluiten order van 2...

Autec-VLT komt met nieuwe schaarhefbru...

Een (bijna) zelfstandig werkende vuiln...

Scania introduceert XT-serie bouwtrucks

Aeolus Tyres zet NEO-serie in spotligh...

DAF komt met nieuwe LF

HERE trucknavigatie in Driver App gein...


VW Crafter Ergo Kipper is helemaal Arbo
Volkswagen Bedrijfswagens toonde eerder deze maand de Crafter Ergo Kipper als Nederlandse primeur tijdens GroenTechniek Holland in Biddinghuizen. Deze nieuwe versie van de Crafter is de eerste Arbo-gecertificeerde kipper die door Van den Born Carrosserie op het chassis van de nieuwe Volkswagen Crafter is gebouwd.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
autec
Hoornweg
diesel technic
Anema Trucks & Spare Parts
advertise
Van Schaften Trucks
DHS
timocom
terberg
Scania Trucks
snapon
Middelbos
Kohl
Capriƫl Nederland
Knapen
Trucks.nl