home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 08 Juni 2017, 10.36 uur


Zelfrijdende Volvo-truck zorgt voor grotere oogst Braziliaans suikerriet

Volvo Trucks heeft een nieuwe zelfrijdende truck ontwikkeld die de productie van Braziliaanse suikerriettelers aanzienlijk verhoogt. De truck die wordt gebruikt voor het transport van het geoogste suikerriet, wordt met grote precisie door de velden gestuurd om schade te voorkomen aan de jonge aanplant die de oogst van het volgende jaar moet worden. Momenteel gaat circa vier procent van de oogst verloren omdat de jonge planten worden platgereden en de aarde door de voertuigen wordt aangestampt. Dit vertaalt zich in een verlies aan inkomsten van duizenden dollars per truck per seizoen.

In Maringá, een uur vliegen ten westen van São Paulo, produceert de Usina Santa Terezinha Group suiker en ethanol uit de eigen suikerrietoogst. Afgelopen oogstseizoen deden de enorme velden van het bedrijf dienst als testgebied voor een prototype van Volvo Trucks. De truck is ontwikkeld om te onderzoeken of geautomatiseerde besturing een middel is om schade aan de bodem en de oogst te voorkomen en de opbrengst te verhogen. Het potentieel voor grotere oogsten is aanzienlijk: tot wel tien ton per hectare per jaar. “Met behulp van de oplossing van Volvo Trucks kunnen we de productiviteit verhogen, niet slechts voor één oogst maar voor de hele levenscyclus van de suikerrietplant die vijf tot zes jaar duurt”, legt Paulo Meneguetti, Finance and Procurement Director bij Santa Terezinha uit. Momenteel wordt het suikerriet van de velden binnengebracht met oogstmachines en handmatig bestuurde trucks, die in een laag tempo naast elkaar rijden. Wanneer een truck vol is, levert deze de lading af en komt de volgende truck naast de oogstmachine rijden waarna de procedure wordt herhaald. Het is een grote uitdaging voor de truckchauffeur om de snelheid aan te passen aan die van de oogstmachine. Ook moet hij in het spoor blijven rijden om te voorkomen dat de planten worden vernield die pas het volgende jaar worden geoogst. Volvo Trucks heeft het probleem opgelost met een systeem voor rijondersteuning dat de besturing automatiseert. Het zorgt dat de truck altijd precies de juiste koers aanhoudt als deze naar de oogstmachine rijdt, ernaast komt en weer wegrijdt, zonder de planten te vernielen. Met behulp van GPS-ontvangers volgt de truck een op coördinaten gebaseerde kaart door het veld met suikerriet. Twee gyroscopen zorgen dat niet alleen de voorwielen maar het hele voertuig met grote precisie wordt bestuurd, om te voorkomen dat de truck meer dan 25 mm naar opzij afwijkt van de ingestelde koers. Bij het laden, kan de chauffeur kiezen om de snelheid te regelen met de cruisecontrol van het voertuig of om handmatig te versnellen of te remmen. Omdat de chauffeur zich niet meer hoeft te concentreren op het vermoeiende en precieze besturingsproces, kan hij de andere werkzaamheden ontspannen en veilig uitvoeren.

“Met deze oplossing zal de productiviteit voor onze klanten in de suikerrietbranche binnen afzienbare tijd aanzienlijk toenemen. Tegelijkertijd worden de werkomstandigheden voor de chauffeur en de veiligheid verbeterd. Het werk wordt daardoor aantrekkelijker zodat we gemakkelijker chauffeurs kunnen werven en vasthouden”, aldus Wilson Lirmann, President van Volvo Group Latin America. Deze zomer gaat het onderzoeksproject over naar de productontwikkelingsfase, waarin nog meer voertuigen in het veld worden getest. Daarna zal de oplossing naar verwachting commercieel beschikbaar zijn. Dit jaar al zal Volvo Trucks aan klanten een geavanceerd GPS-kaartleessysteem ter beschikking stellen waarmee de chauffeur veel beter in staat is om een vooraf vastgestelde koers aan te houden ook al wordt het sturen zelf in dit stadium nog handmatig uitgevoerd. De zelfrijdende truck die wordt gebruikt voor het transport van suikerriet is een van de onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten van Volvo Trucks voor geautomatiseerde voertuigen. Er worden momenteel tests uitgevoerd met een autonome truck in de Kristineberg-mijn in noord-Zweden en met een zelfrijdende vuilniswagen in Gothenburg in Zweden. Het doel is te evalueren hoe systemen met een verschillende mate van automatisering kunnen bijdragen aan een hogere productiviteit, een aangenamere werkomgeving en verbeterde veiligheid.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

VW Crafter Ergo Kipper is helemaal Arbo

Strengere eisen voor winterbanden in D...

Schuifvloertrailers van Kraker leverba...

Scania en Defensie sluiten order van 2...

Autec-VLT komt met nieuwe schaarhefbru...

Een (bijna) zelfstandig werkende vuiln...

Scania introduceert XT-serie bouwtrucks

Aeolus Tyres zet NEO-serie in spotligh...

DAF komt met nieuwe LF

HERE trucknavigatie in Driver App gein...


VW Crafter Ergo Kipper is helemaal Arbo
Volkswagen Bedrijfswagens toonde eerder deze maand de Crafter Ergo Kipper als Nederlandse primeur tijdens GroenTechniek Holland in Biddinghuizen. Deze nieuwe versie van de Crafter is de eerste Arbo-gecertificeerde kipper die door Van den Born Carrosserie op het chassis van de nieuwe Volkswagen Crafter is gebouwd.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
terberg
Hoornweg
DHS
Van Schaften Trucks
timocom
Kohl
advertise
Trucks.nl
Capriƫl Nederland
autec
Knapen
snapon
Anema Trucks & Spare Parts
Scania Trucks
diesel technic
Middelbos