home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 12 Mei 2017, 09.10 uur


Isuzu stelt nieuwe D-Max voor met 1.9 dieselmotor

In het automotive landschap kan je de downsizing trend niet negeren. Motoren worden kleiner en efficiënter, verbruiks- en CO2-waarden dalen. In het segment van de bedrijfswagens beweegt er op dat vlak nog niet zo heel veel. Isuzu wil echter het goede voorbeeld geven en komt als eerste speler op de pick-up markt met een kleinere motor in de gloednieuwe D-Max. Je mag het gerust een pioniersrol noemen. Niemand kan trouwens voorspellen hoe de plaatselijke fiscaliteit zal evolueren op onze markten, en dus is het geen slechte zaak om nu al een kleinere motor onder de kap te hebben.

Klein(er) maar even dapper


De 2.5 diesel maakt in de nieuwe D-Max plaats voor een gloednieuwe viercilinder met een inhoud van 1.898 cc. Het vermogen blijft met 164 pk nagenoeg hetzelfde, het koppel van de nieuwe 1.9 D bedraagt 360 Nm en is integraal beschikbaar tussen 2.000 en 2.500 tr/min.. De 1.9 D voldoet aan de Euro 6 emissienormen (zelfs zonder Ad Blue additief) en is ongeveer 60 kg lichter dan zijn voorganger.

De viercilinder krijgt ook enkele nieuwigheden zoals een automatische riemspanner, en een ecologische oliefilter. De cilinders krijgen een beschermende coating ter versteviging en dus een langere levensduur. Hydraulische klepstoters met brede rollagers verminderen dan weer weerstand en slijtage. De zuigers zijn bekleed met grafiet voor een betere duurzaamheid en de turbolader gebruikt een variabele geometrie voor een optimaal rendement. De verbruiks- en dus ook de CO2-waarden dalen daarbij gevoelig; afhankelijk van de configuratie is er een optimalisatie tussen 4% en 16%. Bovendien is er ook een positieve evolutie op het vlak van geluidscomfort te noteren. Daar draagt bijvoorbeeld ook het PVC cilinderkopdeksel toe bij.

De nieuwe D-Max viercilinder turbodieselmotor wordt ook gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken. De klant kan kiezen tussen een manueel exemplaar met 6 verhoudingen en een “korte” eerste voor optimaal trekgemak, of een nieuwe automaat die eveneens 6 versnellingen krijgt (voorheen 5). De automaat kan ook sequentieel bediend worden middels de versnellingspook.

Kloppend hart trekt 3,5 ton


Downsizing betekent niet dat je aan kracht of karakter moet inboeten. Als motorenspecialist heeft Isuzu erop toegezien dat er geen compromissen nodig waren op het vlak van trekkracht. De nieuwe D-Max verloochent dus in geen geval zijn professionele roeping en staat in alle omstandigheden paraat.

De D-Max krijgt nog steeds de inschakelbare vierwielaandrijving van Isuzu. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van maar liefst 3,5 ton. Dat is het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max ook 1 ton aan lading verdwijnen. Overigens bleef ook de terreinwaardigheid van de nieuwe D-Max 1.9 intact; hij is dan ook ontworpen en gebouwd om overal te komen. Met een grondspeling tot 235 mm, een oprijhoek van 30° en afrijhoek van 22,7° deinst hij niet snel terug. De dwarshellingshoek bedraagt 49°.

Mooie design-evolutie


De nieuwe Isuzu D-Max heeft bewust gekozen voor een mooie design-evolutie. Dankzij het volledig hertekende front is het model weer helemaal bijdetijd. De ontwerpers lieten zich inspireren door het orca-thema en die evolutie is duidelijk zichtbaar. Het tegelijk gladde en toch scherpe lijnenspel is vooral frontaal duidelijk herkenbaar en wordt geaccentueerd door nieuwe projectiekoplampen met LED dagrijverlichting en mistlichten en hun behuizing in een nieuw design. Verder is er nog een nieuw radiatorrooster, nieuwe velgdesigns en achterlichtblokken met LED-technologie. De nieuwe D-Max is overigens leverbaar in maar liefst 9 koetswerkkleuren. De kleur “Obsidian Gray Mica” is een nieuwe kleur.

Binnenin is de nieuwe D-Max duidelijk herkenbaar aan de hertekende boordplank met nieuwe tellerpartij. Een nieuwe lay-out van de tellers wordt aangevuld met een schakelindicator voor de manuele versies. De indicator adviseert de bestuurder met betrekking tot de ideale schakelmomenten en dus een zo laag mogelijk verbruik.

Het interieur biedt voortaan ook een betere ergonomie, gericht op meer gebruikscomfort en functionaliteit. Zo is er meer ondersteuning voor het lichaam en genieten de achterste passagiers van een optimaal zitcomfort. Dankzij de hellingshoek van 24° evenaart de nieuwe D-Max het zitcomfort van een gewone personenwagen. De achterste passagiers krijgen voortaan ook meer ruimte voor de voeten.

Nieuwe (veiligheids-) uitrustingen


De nieuwe Isuzu D-Max krijgt enkele interessante nieuwe uitrustingen (altijd afhankelijk van het uitrustingsniveau). Zo doet een start-stopknop voor de motor z’n intrede en kan de wagen ook uitgerust worden met PESS (Passive Entry & Start System) oftewel een keyless-go waarmee je de wagen kan openen of sluiten met de sleutel in je broekzak of tas.

Op het vlak van de veiligheid noteren we een nieuw ESP-systeem. Dat omvatte reeds tractiecontrole (TCS) en wordt nu uitgebreid met Hill Descent Control (HDC) en Hill Start Assist (HSA) dat makkelijk vertrekken op hellingen bevordert (vanaf 10% helling). De nieuwe D-Max beschikt ook over een efficient Brake Assist systeem dat in een noodsituatie de remkracht optimaal zal activeren voor een zo kort mogelijke remweg. Net zoals zijn voorganger zal de nieuwe D-Max leverbaar zijn in 3 koetswerkvarianten (Single Cab, Extra Cab en Double Cab).
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Truckstar Festival brengt 2.200 vracht...

Nico Lohuis is Gouden Ridder van de We...

TTS Swifterbant breidt uit met truckwe...

Broshuis-konvooi weer aanwezig op Truc...

Hoe verzeker ik mijn bestelauto?

Vijftig jaar bandlossers van H.W. van ...

Einride T-Pod is autonome elektrische ...

Maak winkels bevoorraden moderner

Wiegel Transport Equipment breidt aanb...

ProVia kondigt verdere uitbreiding aan...


Truckstar Festival brengt 2.200 vrachtwagens bijeen
Het jaarlijkse hoogtepunt voor vele vrachtwagenliefhebbers, het Truckstar Festival op het TT Circuit van Assen, vindt op vrijdag 28 juli plaats. Er komen ruim 2.200 vrachtwagens, afkomstig uit heel Europa, het circuit oprijden. Daarmee is het Truckstar Festival verreweg het grootste transportevenement van Europa. Uniek aan het evenement is ook dat het niet alleen losse trekkers betreft, maar ook vele, complete vrachtwagencombinaties.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
timocom
Capriƫl Nederland
diesel technic
autec
Scania Trucks
terberg
snapon
Hoornweg
DHS
Anema Trucks & Spare Parts
Middelbos
Kohl
Van Schaften Trucks
Trucks.nl
advertise