home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 18 April 2017, 11.33 uur


Europese aanpak handhaving rust in cabine

TLN voorziet een sterke toename van het aantal buitenlandse chauffeurs dat op de Nederlandse parkeerplaatsen in de grensregio’s de 45 uur weekendrust gaat doorbrengen. Op 31 maart heeft Duitsland een wet aangenomen die verbiedt de 45 uur rust in de cabine door te brengen. Duitsland volgt daarmee de lijn van België en Frankrijk, die daartoe al eerder overgingen. De wet zal naar verwachting deze maand in werking treden. TLN voorziet problemen en roept op tot een gezamenlijke en gelijke aanpak van handhaving in Europa.

Gelijk speelveld


TLN-voorzitter Arthur van Dijk: ‘Onbegrijpelijk dat Duitsland met aanvullende regels is gekomen die niet Europees zijn afgestemd. Het betreft immers Europese rij- en rusttijdenregelgeving. En het is vooral vreemd omdat de Europese Commissie binnenkort met voorstellen komt die het verbod moeten verduidelijken. We hebben juist een gelijk speelveld nodig in Europa, met meer samenwerking op handhaving, die overal een gelijke aanpak kent.’ De TLN-voorzitter roept de (demissionaire) minister op om de Nederlandse handhaving snel in de pas te laten lopen met de handhaving in Duitsland, België en Frankrijk.

Slaapplaats


De Duitse wet zal naar verwachting deze maand in werking treden, maar het is vooralsnog onduidelijk of en hoe dit verbod gehandhaafd gaat worden. Wordt de 45 uur rust in de cabine op de verkeerde manier doorgebracht, dan levert dat voor zowel de chauffeur als de ondernemer een boete op van 60 en 180 euro per uur. Aangezien de wekelijkse rust dan niet wordt erkend als rust, kan dit oplopen tot bedragen van 2.700 tot 8.100 euro.​
Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Dometic Coolair RTX 1000 standairco be...

VDL actief in de recyclingbranche

Arthur van Dijk: 'de sector kan wel we...

Verbeteren van de verkeersveiligheid m...

VW Crafter nu ook met 8-gangs automaat

Nog veel onduidelijk over kilometerhef...

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elekt...

Nieuwe toepassing voor het transportpl...

Men onderschat kracht economie Oost-Eu...

Bestelauto EXPO blijkt échte ve...


Dometic Coolair RTX 1000 standairco beste in test
De Dometic CoolAir RTX 1000 standairco voor trucks is uit een tweedaagse vergelijkingstest - door een transportbedrijf - van vier merken als beste naar voren gekomen. Dankzij de test is een groot Oost-Europees transportbedrijf tot aanschaf overgegaan. Chauffeurs die tijdens hun rustpauze de motor van hun truck laten draaien om de airconditioning te kunnen gebruiken, of om accu’s op te laden. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook wettelijk verboden. Wagenparkbeheerders en transportbedrijven verliezen veel geld omdat er tonnen brandstof verspild worden. Een standairco verlaagt de exploitatiekosten én voorkomt onnodige slijtage van de truck-motor. Standairco’s dragen eveneens bij aan de arbeidsveiligheid.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
vdl
Middelbos
timocom
Trucks.nl
Capriƫl Nederland
Hoornweg
advertise
snapon
DHS
diesel technic
terberg
autec
Kohl
Knapen
D-tec
Van Schaften Trucks
Scania Trucks
Anema Trucks & Spare Parts