home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

 

 

Geplaatst op 08 Februari 2017, 08.35 uur


Arbeidsmarktrapportage 2016: herstel zet door

Sectorinstituut Transport en Logistiek ziet in de ‘Arbeidsmarktrapportage beroepsgoederenvervoer over de weg en logistiek 2016’ een verder herstel van de sector in 2016. De omzet groeit, het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs neemt snel toe en het aantal chauffeurs dat op zoek is naar werk neemt af. Er worden tekorten verwacht op de arbeidsmarkt. Daarbij stijgt het belang om huidige werknemers te behouden voor de sector.

In 2016 profiteerde de sector van de aangetrokken Nederlandse economie. In het beroepsgoederenvervoer groeide de omzet in 2016 ten opzichte van het jaar daarvoor. Binnenlandse bestedingen en de groei van de bouwsector (met name woningbouw) zorgden voor een impuls.

De arbeidsmarktrapportage 2016 is tot stand gekomen in samenwerking met de sociale partners CNV Vakmensen, FNV Transport en Logistiek, VVT (Vereniging Verticaal Transport) en TLN. De uitvoering lag in handen van het Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij bijdrages van SOOB. In deze Arbeidsmarktrapportage zien we dat: • Het aantal faillissementen in de sector blijft dalen. • De vraag naar arbeid in het beroepsgoederenvervoer de komende jaren sneller groeit dan het aanbod van personeel. Voor de logistiek geldt dit in versterkte mate. • Het aantal vacatures (openstaande en nieuwe) neemt snel toe. In meerdere arbeidsmarktregio’s is vrachtwagenchauffeur inmiddels een veel gezochte functie. De vacaturegraad voor chauffeurs is in het eerste en tweede kwartaal van 2016 gestegen ten opzichte van een jaar eerder. • Meer aandacht voor ketensamenwerking en logistieke planning zorgt voor een groeiende vraag naar hogere logistieke functies zoals logistiek manager en planner. • In 2016 is de groep bedrijven die verwacht dat het aantal vacatures hoger is dan vorig jaar, flink gegroeid. In 2015 verwachtte 23% en in 2016 46% van de bedrijven meer openstaande vacatures te zullen hebben. Ook denkt de helft van de werkgevers dat 2016 voor hun bedrijf een beter jaar wordt dan 2015. • De gemiddelde leeftijd in de sector stijgt en werknemers moeten steeds langer doorwerken. Het pensioen werkend bereiken is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Een groot deel van de werknemers ziet belemmeringen zoals lichamelijke klachten of stress. • Het gemiddelde verzuimpercentage in de sector in 2015 was 4,3%. Oudere werknemers verzuimen gemiddeld meer dagen dan jongere werknemers. Gezien de stijgende leeftijd kan het verzuim in de toekomst toenemen. • In de sector beoordeelt 90 procent van de werknemers hun gezondheid als goed tot uitstekend. Dit is vergelijkbaar met de Nederlandse beroepsbevolking. • Zeer positief is dat bijna driekwart van de werknemers in de sector tevreden is met zijn werk en ook de bevlogenheid is hoog. Over Sectorinstituut Transport en Logistiek Sectorinstituut Transport en Logistiek werkt voor mens en werk in transport en logistiek. Onze organisatie is opgericht door sociale partners in de sector: TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen.

Atw.nl Headlines
Atw.nl Headlines

Dometic Coolair RTX 1000 standairco be...

VDL actief in de recyclingbranche

Arthur van Dijk: 'de sector kan wel we...

Verbeteren van de verkeersveiligheid m...

VW Crafter nu ook met 8-gangs automaat

Nog veel onduidelijk over kilometerhef...

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elekt...

Nieuwe toepassing voor het transportpl...

Men onderschat kracht economie Oost-Eu...

Bestelauto EXPO blijkt échte ve...


Dometic Coolair RTX 1000 standairco beste in test
De Dometic CoolAir RTX 1000 standairco voor trucks is uit een tweedaagse vergelijkingstest - door een transportbedrijf - van vier merken als beste naar voren gekomen. Dankzij de test is een groot Oost-Europees transportbedrijf tot aanschaf overgegaan. Chauffeurs die tijdens hun rustpauze de motor van hun truck laten draaien om de airconditioning te kunnen gebruiken, of om accu’s op te laden. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook wettelijk verboden. Wagenparkbeheerders en transportbedrijven verliezen veel geld omdat er tonnen brandstof verspild worden. Een standairco verlaagt de exploitatiekosten én voorkomt onnodige slijtage van de truck-motor. Standairco’s dragen eveneens bij aan de arbeidsveiligheid.

© Atw.nl - Copyright 2006-2017, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

MAN Trucks
Scania Trucks
timocom
Middelbos
autec
Hoornweg
D-tec
Knapen
DHS
advertise
Anema Trucks & Spare Parts
terberg
Trucks.nl
Capriƫl Nederland
diesel technic
Van Schaften Trucks
vdl
snapon
Kohl