Terug naar het overzicht

Simon Loos zet 52 Schmitz bakwagenopbouwen in voor Sligro en Heineken

Gepubliceerd op 14-11-2019 15:50 uur

Simon Loos heeft bij Schmitz Cargobull 52 bakopbouwen besteld voor trucks die ingezet worden vanuit het vernieuwde distributiecentrum van Sligro in Berkel en Rodenrijs. Behalve lading van Sligro, neemt Simon Loos ook lading mee van Heineken. Daarmee worden vele transporten uitgespaard. Dit vereistte aanpassingen aan de opbouw die Schmitz Cargobull levert.


“We hebben gekozen voor een chassis van Mercedes-Benz en voor bakopbouwen van Schmitz-Cargobull”, start fleetmanager Wim Roks van Simon Loos zijn uitleg. “We hebben met onze chauffeurs en planners bekeken aan welke eisen de bakopbouwen moeten voldoen. Daar kwamen tal van wensen uit, die door Schmitz Cargobull werden gerealiseerd. Zoveel maatwerk hadden we eerlijk gezegd niet verwacht van zo’n grote speler.”
Om de lading te kunnen combineren, is in de laadruimte een lengteschot aangebracht. Met een drietal gordijnachtige schuifschotten kan de chauffeur de gekoelde laadruimte indelen en zo klein mogelijk houden. Het vriesgedeelte van de opbouw heeft een speciaal diepvriesschot met hetzelfde doel. De koeling wordt verzorgd door een multitemp installatie op het kopschot, wat laadruimte scheelt omdat er geen verdampers in de bak hangen. Deze machine betrekt zijn energie van de voertuigmotor. Het Mercedes-chassis is hier volgens Roks speciaal voor toegerust.
De opbouw is voorzien van tal van extra’s. Zo kunnen de achterdeuren niet in twee, maar in drie delen open. De trailers hebben een achtersluitende laadklep. Als extra hebeen de laadkleppen een sleuf om een losplaat in te leggen, voor stoepranden. Aan de rechterkant heeft de opbouw een zijdeur en een bijbehorend trapje, voor als slechts een kleine diepvrieszending gelost moet worden.
“Aan ladingzekering hebben we ook veel aandacht besteed”, gaat Roks verder. “Er zijn uitsparingen in de vloer gemaakt voor stangen, wat Heineken-chauffeurs graag willen. In de zijwanden zijn bindrails aangebracht, omdat Sligro-chauffeurs graag met sluitende dwarsbalken werken om de lading te zekeren. Het beste van twee werelden dus.”