Terug naar het overzicht
Links de prijswinnaar: de Mercedes-Benz Actros zesde generatie Links de prijswinnaar: de Mercedes-Benz Actros zesde generatie
Nooteboom Teletrailer Longrunner Nooteboom Teletrailer Longrunner
Kögel pakt uit op Solutrans Kögel pakt uit op Solutrans
Thermo King Thermo King
Lamberet Lamberet
Lamberet Lamberet
Isuzu Isuzu
Rhino Rhino
BPW BPW
Palfinger Palfinger
Stas Stas
LAG LAG
Hiab Hiab

Mercedes-Benz wint 'Truck of the Year' verkiezing op Solutrans

Gepubliceerd op 19-11-2019 08:51 uur

De Mercedes-Benz Actros Gen6 is de International Truck-of-the-Year 2020. Deze award werd door juryvoorzitter Gianenrico Griffini overhandigd aan Prof. Uwe Baake, head of product engineering bij Mercedes-Benz Trucks. Dat gebeurde op een speciaal galadiner op de beurs Solutrans in Lyon. De Mercedes-Benz Actros was een van drie kandidaten die dit jaar om de felbegeerde titel ‘International Truck-of-the-Year 2020’ streden. Ook de Iveco S-Way en de Volvo FH I-Save waren genomineerd. De Actros had veel te duchten van de concurrentie en won maar nipt van de Iveco S-Way. De Actros kreeg van de juryleden 121 punten, de Iveco S-Way 113 punten. De Volvo FH I-Save kreeg 47 punten. Natuurlijk was er veel meer te beleven op de Franse vakbeurs. Hieronder een verslag. 

 

DAF Trucks

Zo zal DAF Trucks ook deelnemen aan de tweejaarlijkse vakbeurs. Op DAF’s 450 m2 meter grote stand in hal 5 staan drie voertuigen opgesteld, waaronder het nieuwe, breed inzetbare 8x4 DAF CF FAW-chassis en een 4x2 XF Super Space Cab voor zwaar transport. Beide trucks staan naast de volledig elektrische DAF CF Electric-trekker, die deel uitmaakt van de uitgebreide klanten veldtest in Duitsland en Nederland. De DAF CF Electric is een volledig elektrische 4x2 trekker (met GCW tot 37 ton) in stedelijke gebieden, waar enkel- of dubbelassige trailers de norm zijn. De kern van zijn intelligente VDL's E-Power Technology aandrijflijn is een 210 kilowatt elektrische motor, die zijn energie haalt uit een lithium-ion batterijpakket met een totale capaciteit van 170 kilowattuur. De CF heeft een actieradius tot zo’n 100 kilometer wat hem geschikt maakt voor ’zero emission’ transport in hoge volumes in de stedelijke gebieden. De batterijen hebben een 30-minuten snellaadfunctie en volledig opladen duurt maar anderhalf uur. Het nieuwe FAW bakwagen-chassis – beschikbaar als CF en XF – is uitgerust met een tridem. Deze bestaat uit een tandem met dubbele aandrijving voor een uitmuntende tractie en een gestuurde sleepas, die de FAW een toonaangevende wendbaarheid geeft. Het nieuwe 8x4 FAW-chassis heeft een technisch GVW van 37 ton en is bij uitstek geschikt maakt voor het vervoer van grote of zware ladingen op bouwplaatsen waar relatief weinig ruimte is. Het nieuwe chassis is de perfecte basis voor een kipper, betonmixer opbouw of voor combinaties met een haakliftsysteem.

 

Nooteboom Trailers

Nooteboom Trailers zal de Teletrailer Longrunner presenteren. Dit is de nieuwste generatie lichtgewicht, uitschuifbare, vlakke oplegger van de Wijchense fabrikant. De nieuweling beschikt over twee of drie hydraulisch gestuurde assen en heeft een enkel of dubbel uitschuifbare laadvloer tot een maximumlengte van 30 meter. De Longrunner is vooral geschikt voor het vervoer van lange, zelfdragende ladingen, zoals staal- en betonconstructies maar ook voor het vervoer van containers. De uitschuifbare Teletrailer is leverbaar met een leeggewicht vanaf 7.300 kg. De Longrunner biedt een nuttig laadvermogen tot 42,5 ton bij 80 km per uur. De trailer is standaard uitgerust met hydraulisch gestuurde assen, inclusief handbesturing en het ASA-uitlijnsysteem. Alle assen zijn hierbij hydraulisch gestuurd. De trailer is leverbaar in verschillende bandenmaten, waaronder 245/70R17.5, 435/50R19.5, 275/70R22.5 en 385/65R22.5. Naar wens van de klant zijn deze leverbaar met SAF- of BPW-assen en kan gekozen worden voor trommelremmen of schijfremmen. Voor de Longrunner heeft Nooteboom een nieuw programma van TÜV-gecertificeerde kopschotten ontwikkeld. Deze zijn leverbaar in negen varianten, variërend in hoogte en al dan niet geheel gesloten of deels met open rek aan de bovenzijde. Deze kopschotten voldoen aan de allerhoogste norm in de markt, NEN-EN 12642 code XL. De kopschotten zijn sterk genoeg om minimaal 50 procent van het laadvermogen tegen te houden, tot maximaal 25 ton tegen het kopschot. Lees meer over deze innoverende trailer in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld, die op 22 november verschijnt. 

 

Kögel Trailers

Op de Solutrans-beurs in Lyon van dit jaar exposeert Kögel zijn portefeuille voor de transport- en constructiebranche in hal 42 op stand 4L 162. De highlight op de beursstand is de Kögel Cargo van de NOVUM-generatie. Deze Kögel-bestseller is ideaal geschikt voor flexibele inzet in het Europese goederenvervoer. De Kögel Cargo heeft het geoptimaliseerde buitenframeprofiel en de verbeterde opbouw die de NOVUM generatie kenmerkt. Beide maken de Kögel Cargo niet alleen nog robuuster maar verbeteren ook de hantering in het dagelijks gebruik. Bovendien scoort de Kögel Cargo van de NOVUM-generatie met een omvangrijke standaarduitrusting en zeer ruime mogelijkheden voor individuele aanpassingen. Zo kan hij aan de specifieke wensen en eisen van de markt en van transportbedrijven worden aangepast. Met een laag eigen gewicht vanaf 5.920 kilogram in de basisuitrusting is hij bijzonder rendabel in het dagelijks gebruik. De op de Solutrans 2019 tentoongestelde Cargo laat verder ook nog diverse individuele uitrustingsmogelijkheden zien. Zo is bijvoorbeeld de binnenzijde van de voorwand versterkt met een 2 millimeter dikke en 1.250 millimeter hoge staalplaat. Voor een eenvoudige en snelle zekering van het schuifdak in geopende toestand is de Kögel Cargo voorzien van de Kögel EasyFix-stopper. De Kögel EasyFix stopper houdt het schuifdak niet alleen veilig in positie, maar maakt het tevens mogelijk om het na het laadproces eenvoudig te sluiten zonder de zekering weer te moeten opheffen. Dit systeem verhoogt de efficiëntie en veiligheid bij het laad- en losproces. Bovendien is bij de Kögel Cargo een rij textiele Kögel FastFix insteeklatten te zien. Met een gewicht van amper 495 gram en de in de praktijk bewezen spansluiting is de textiele insteeklat Kögel FastFix zeer snel en eenvoudig aan te brengen aan de rongen en verwijderbaar. De textiele insteeklat Kögel FastFix bestaat uit flexibel gordelmateriaal en laat zich daarom in elke gereedschapskast opbergen en is veel minder kwetsbaar voor beschadigingen. Tot de verdere individuele uitrusting behoren een aslift, LUXIMA meerkamerachterlichten, een laadklep, een hardhouten Omega-vloer, een brandblusser en nog veel meer.
De tweede inzending is de Kögel Box – PurFerro quality. Deze licht geïsoleerde, gesloten trailer voor droge lading met 30 millimeter dikke wanden en een 40 millimeter dik isolerend dak uit eigen productie garandeert een perfecte bescherming voor temperatuurgevoelige goederen. De 30 millimeter dikke antislipvloer is ontworpen voor een heftruckaslast van 7.200 kilo en wordt standaard voorzien van een 720 millimeter lange stalen structuurplaat in het achterste deel. De droge vrachtopbouw biedt een maximum aan transportkwaliteit en beschermt tegen de weersomstandigheden en diefstal. Met talloze uitrustingsopties is bovendien een hogere mate van individualisatie van het voertuig volgens de betreffende behoeften van de klant mogelijk. De op de Solutrans 2019 tentoongestelde Kögel Box - PurFerro quality is voor dubbeldeks belading voorzien van geleiderails en 23 laadbalken - elk met 1.000 kilogram draagvermogen. Hierdoor is een variabele etagebelading mogelijk met maximaal 33 europallets met een maximaal gewicht van 670 kilogram per pallet. Bovendien heeft de op de beurs getoonde uitvoering in plaats van achterwanddeuren een ruimtebesparende mechanische roldeur die de snelle overslag in het stukgoedverkeer bevordert. Tot de verdere optionele uitrusting behoren twee grote gereedschapskisten, een stalen lamphouder, een brandblusser en nog veel meer.

 

Thermo King

Thermo King en Frigoblock laten op vakbeurs Solutrans in het Franse Lyon voor het eerst de nieuwe, hybride koelunits voor trucks zien. Met deze units - die voorzien zijn van elektrische aandrijving en uitgebreide telematicamogelijkheden - wil Thermo King de toewijding aan duurzame stedelijke distributie laten zien.
Zoals Francesco Incalza, vice-president productmanagement/marketing bij Thermo King, het zegt: “We waren de eerste die onze Europese klanten een echte hybride koeltechnologie voor trailers aanboden. Nu breiden we dit uit naar onze truckserie."
Op Solutrans is onder meer de première van de hybride oplossing voor trucks uit de T- en UT-serie. De nieuwe Thermo King hybride truckunits zijn zowel in kopschotmontage als onderbouwuitvoering beschikbaar en maken gebruik van Frigoblock technologie. Door de generator- en de inverteraandrijftechnologie kunnen de units naar behoefte schakelen tussen diesel of elektrische modus.
Ook te zien zijn de nieuwe, volledig elektrische E-200 units voor elektrische en motoraangedreven bestelwagens en vrachtwagens lichter dan 3,5 ton. Omdat de koelunit onafhankelijk van het voertuig opereert, kan de E-200 worden geleverd met een optioneel batterijpakket, of gebruik maken van de secundaire batterij van het voertuig. Zo kan de capaciteit tijdens stops voor leveringen of pauzes beheerst worden.
Ook zijn er nieuwe toevoegingen aan het Thermo King Connected Solutions portfolio; te weten Lease Assist en TouchLog datalogger. Thermo King Lease Assist is ontwikkeld voor verhuur- en leasebedrijven die hun bedrijfsprocessen willen optimaliseren op basis van gegevens over hoe de units door klanten worden gebruikt. Thermo King TouchLog is een onafhankelijke datalogger die de temperatuur met een nauwkeurigheid van 0,5 °C tussen -25 °C en +8 °C meet.

 

Lamberet

De Franse carrosseriebouwer Lamberet presenteert op Solutrans 2019 in Lyon elf nieuwe producten. Het gaat om het grootste gamma koelcarrosserieën van Lamberet ooit. Bij alle producten staat duurzaamheid centraal. U vindt de stand van Lamberet in hal 4, stand 4L195. Op de stand van 1000 m2 wordt het volledige gamma van Lamberet getoond: de X-City oplegger met stuuras, de Heavy-Duty oplegger voor intensieve distributie, Green Liner – de lichtste koeloplegger op de markt speciaal voor lange afstanden – en de SuperBeef oplegger voor het vervoer van hangend vlees. Deze nieuwe generatie SR2 opleggers worden als eerste voorzien van de nieuwste innovaties. Op alle voertuigen worden onbreekbare achterlichten (Safelights) aangebracht. De Multi-temp voertuigen worden uitgerust met een Ergowall-tussenwand. Dit concept werd bekroond met de ‘IAA Trailer Innovation Award 2019. Optioneel is de nieuwe automatische roldeur Distri+. Dit product combineert de beste verhouding tussen nuttige en totale hoogte, de breedste insteek van de markt (2,42 m) en de eerste isolerende roldeur die speciaal is ontwikkeld voor negatieve temperaturen.
Sinds de introductie van de Lamberet SR2- SuperBeef (Winnaar innovatie prijs Solutrans 2011) maakt Lamberet met alle toegepaste innoverende oplossingen op het vlak van weerstand en stabiliteit veel indruk bij vervoerders van hangend vlees. Lamberet wijdt een deel van haar stand aan haar klanten uit de vleestransportsector. Dit distributiecircuit vraagt steeds meer ontwikkelingen om haar productiviteit te optimaliseren. Bewijs hiervan is de SuperBeef-koeloplegger met de allernieuwste vleesbanen en glijhaken, ontwikkeld in samenwerking met Norman. Lamberet stelt eveneens een nieuwe hydraulische ‘Beef lift’ voor. Deze lift is 100 procent ‘made by Lamberet’ en bestemd voor het verladen van karkassen. De ster van de show in dit segment is een plancher cabine CITROEN HY model 1968! Deze carrosserie voor vleesvervoer van Lamberet is door de tijd heen flink aan de tand gevoeld en illustreert de kernwaarden van het merk: kwaliteit en duurzaamheid.