Terug naar het overzicht

Positief met drank achter het stuur van nieuwe Scania V8 R520 bakwagen

Gepubliceerd op 20-05-2020 07:08 uur

"Het moest een visitekaartje worden én we wilden onze chauffeur John Theulen in het zonnetje zetten. Hij werkt al ruim 30 jaar voor ons", vertelt Guus Hansen van de gelijknamige drankenhandel in Linne (Limburg) over de aanschaf van een nieuwe Scania R520 6x2 bakwagen met gestuurde naloopas. Het was dat de auto reeds besteld was, anders had Hansen de aanschaf hoogstwaarschijnlijk uitgesteld. "Als drankenhandel worden we hard geraakt door het Corona-probleem."

 

Zelf rijden

"John gaf aan dat hij de jaren tot zijn pensioen wel graag in een Scania wilde volmaken", vertelt Hansen. “Tot nu toe reden wij voornamelijk voertuigen van het andere Zweedse merk. Maar ik ben niet zo merkgebonden en sta open voor elk goed aanbod. Dus wat mij betreft was het geen probleem. Alleen zei ik wel: ‘Als we dan een Scania kopen, moet het een V8 zijn’."
Inmiddels heeft chauffeur Theulen de eerste weken in de nieuwe 520 V8 erop zitten. Ik moet er eerlijk bijzeggen; het wás dat we hem al betaald hadden. Je kunt je voorstellen dat uitgerekend een drankenhandel zwaar door het Covid-19 probleem geraakt wordt. Bij ons staat momenteel een deel van de 28 auto’s stil. Dat terwijl we al het werk dat we normaal uitbesteden, nu ook zelf rijden. Al het werk voor evenementen en de horeca is volledig weggevallen. We leveren vooral nog aan de retail. Maar ooit zal het weer beter worden. Dus we houden de moed erin."

 

Begin met limonade

In de drankenwereld is het familiebedrijf Hansen een begrip. “Mijn grootvader begon in de jaren veertig met een limonadefabriekje. Als ik nu naar buiten kijk, kan ik het gebouw waar hij begon in volle glorie zien staan”, vertelt Hansen trots. “Mijn vader bouwde het, samen met zijn twee broers, verder uit naar de onafhankelijke groothandel die we nu zijn. We maken al lang geen limonades meer. Maar we handelen wel wereldwijd in alle soorten dranken.”
Het merendeel van de ritten wordt toch in Nederland gemaakt. “Dat is dagwerk. Onze chauffeurs zijn gewoon elke avond weer op de basis. Wij maken gemiddeld iets meer dan een ton per jaar met onze trucks. En we rijden er tien tot elf jaar mee. Dat was wel een overweging om voor een Scania te kiezen. De V8-motor zal 1,2 tot 1,3 miljoen kilometer fluitend aankunnen.” Dat Hansen voor de 520 pk koos, komt omdat het bedrijf altijd kiest voor veel pk's. “Drank is zwaar en een aantal van onze auto’s heeft er nog een aanhanger achter. Dus is de 520 pk de V8 die het beste aansluit bij onze standaard motorisatie.”

 

Niet over the top

John Theulen zijn nieuwe voertuig is in chauffeurstaal ‘een dikke auto’ geworden. “Wij zien een truck als ons visitekaartje. Hij moet uitstraling hebben, maar niet 'over the top' zijn. Dus wij kiezen voor een mooie, rode kleur, een wat rijker interieur, voldoende vermogen en altijd een retarder. Maar we hebben weer niet voor de standkoeling of het één meter brede bed gekozen. De chauffeur mag bij ons - binnen een beperkte bandbreedte - ook zelf wat verfraaien aan een nieuwe truck, met lampen en zo. Omdat dit een speciale auto is, hebben wij deze keer de auto van twee rvs-beugels van Kelsa, met ingebouwde witte LED’s en vier Hella Luminators per beugel, voorzien. De bovenste hebben we ook in de kleur van de auto laten spuiten. Samen met een setje Hadley’s en een LED-plaat met ‘Hansen Dranken’ er op is de truck wat ons betreft af. Dat komt ook omdat de R520 met het LED- en het V8-pakket af-fabriek al een complete auto is. Er zit mooie, leren bekleding in, een prachtig infotainmentsysteem met DAB+ en mooie rode accenten langs het zacht afgewerkte dashboard. De stoelen zijn van premium kwaliteit en dan zijn er nog allerlei kleine verrassingen. Zoals de standaard regensensor, de chroomlijsten rond het raam en het verchroomde Scania-logo in de grille. Samen met de zwarte dakrailingen maakt dat het heel chique. We zijn weer niet voor lichtmetalen velgen gegaan. Want als ik op één truck een setje Alcoa’s zet, krijg ik die wens nog 27 keer.”

 

Tiptop

De nieuwe Scania V8 6x2 rijdt normaal gesproken met een aanhangwagen erachter. “Die hebben we ook nieuw gekocht. Deze heeft geen extra laadklep. Dus kienen we de ritten zo uit dat alles wat op de aanhanger staat, voor adressen is met een hefttruck of een laaddock. In feite is het in onze handel net stukgoed.”    
Chauffeur John Theulen is enorm blij met de truck. “Het is precies wat hij wilde”, meldt Hansen. “Hij noemt het 'de overtreffende trap'. Hij is vooral te spreken over de versnellingsbak. Hij is er ook wel het type voor. John is nog zo’n chauffeur die de truck in het weekend mee naar huis neemt om hem eens lekker te poetsen. Sowieso hebben wij over onze chauffeurs weinig te klagen. De meesten werken hier al lang en omdat iedereen zijn vaste auto heeft, ziet het wagenpark er altijd tiptop uit. Ook het brandstofverbruik blijft bij ons eigenlijk automatisch binnen een acceptabele bandbreedte. Dat hoort ook een beetje bij een familiebedrijf; je moet het sámen doen.”